Tuesday, June 7, 2011

ceq cemburu benor ngn die tuh.. aishhh..



assalamualaikum...


dalam seronok2 berbelog walking,usha2 entry best2, terbace lah ambe tntg cemburu ha..(crdit tuk ADAM)

ape itu cemburu??

bleh ke kite nak cemburu2 nie?

jap2..

menurut hadis riwayat Abu Daud, Rasulullah pernah bersabda yang membawa maksud :

"rasa cemburu ada yang di sukai Allah, dan ada pula yang tidak di sukai-Nya. Kecemburuan yang di sukai Allah adalah yang disertai alasan yang benar, sedangkan yang dibenci adalah yang tidak disertai alasan yang benar."

jadi sifat cemburu itu mmg ada dalam diri setiap manusia, cuma samaada cemburu buta, atau cemburu yang berada pada landasan yang benar.(maksudnya: utk sesetengah pekara, kita bley la cemburu2 nie ha..)

jangan plak tak cemburu langsung.. kepercayaan mmg perlu kita berikan tapi bukanla 100%..
bukan nak fikir jahat pada orang laen or ape kan..
tapi pengalaman mngajar kita rite?..
so kita perlu sayangkn diri kita lebeh dari orang laen,
walaupun hakikatnya
kita tak kan lari dari mnyayangi org laen lebih..
kan? kan?

so perlu ke cemburu ni?? cam tak perlu jer..
so.. jom atasi cemburu::

1. CEMBURU ITU ADALAH MASALAH DALAMAN KITA SENDIRI..
- bila melihatkan org laen mendapat lebih, kita mula mncebik muka.. akcelli, tak perlu pun kan..ape yg kita dapat, apa yang kita ada adalah apa yg kita usahakan n yang Allah telah tentukan..so, bermotivasilah dengan diri anda sendiri sebelum mula ,mencari masalah orang laen..manusia tidak sempurna yer..

2. JANGAN SELALU BERPERASANGKA BURUK PADA ORANG LAEN..KENALI DAN FAHAMI..
-mungkin dah memang suratan yang si A adalah orang yang memang macam tuh. so perlu ke kita meragui apa sahaja yg di lakukan oleh si A tuh. walaupun kadangkala terdetik jugak, mungkin si A nie plastik, tp cuba kenali si A, mungkin apa yg die lakukan itu mmg itulah fitrahnya.. jangan kerana terlalu mncari kesalahan orang laen kita alpa bahawa itu juga merupakan kesalahan yang kita jua lakukan..

3. BELAJAR MENSYUKURI APA YANG ALLAH BERI..
- kalo dah stdy bagai nak rak n dapat 4 flat tuh, perlu lagi ke kita nak cemburu pada org tuh?? n kita yg dpat 3.0 nie bersyukurlah.. nasib tak turun ke angka 2.. n yg duk jeles2 kat orang tuh sbb diri sendiri stdy bagai ker?? tak jugak kan?..(kutuk diri sendiri la nie.. hahaha)

so tak perlu lah cemburu pada orang laen tak bertempat.(peringatan pada diri sendiri jugak..) setiap individu ada kelebihan dan kekurangan masing2.

kita manusia mmg sama.. ciptaan dari segumpal darah.. lahir dari rahim seorang ibu,
tetapi persekitaran dan pengalaman yang berbeza mmbuatkan manusia iaitu kita adalah berlainan..
dan nasib juga telah mmbawa kita menjadi berbeza daripada setiap satu d antaranya..
maka..
cermin diri..motivasi sendiri..kuatkan keyakinan.. dan letakkan kepercayaan pada Allah Yang Maha Mengetahui..
so..IAllah..cemburu itu tak akan memakan diri..



p/s:: sedang belajar untuk lebih memahami.. :)

10 comments:

tia @ Ini Kisah Tia said...

uish , Tia cemburu dengan abang Ben . hehe XD its normal . biasalah cemburu2 ni . cuma , berpadalah . jangan sampai nak jatuhkan orang . tu dah jadi aniaya ..

Mentang-Mentang Artis

farahin nasir said...

kalo abg BEN tuh.. ceq pun jeles giler haaa... hahhaa..

btol2.. cemburu biar kene pada carenya...
kalo tak makan diri sendiri..

NOOR FATIN said...

saya selalu nasihatkan diri sendiri, jgn terlalu cmburu dgn pasangan, kang kena tinggal kang. hehe

farahin nasir said...

noor fatin:: betol3.. kang tk fasal2 kan.. padah cmburu buta nie.. :)

shopping2u said...

setuju..

link anda ada di sini

http://www.my-shopping2u.com

b@by ph@t said...

yup..cemburu perlu btempat..baik kita cmburu sal bnde yg elok je..n kwal cmbru...=)

farahin nasir said...

shopping2u:: tq!

b@by ph@t:: mmg perlu kne pde tmpatnyer.. kalo tak sakit sendiri la jawabnyer..

isyam mirah said...

tQ

link da ad dlm lis... :)

http://isyamnmirah.blogspot.com/

Anonymous said...

hang tu mmg kuat cemburu pain oi..!!
ngeh3...

farahin nasir said...

isyam mirah:: tq! :)

Anonymous:: diam3..huh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...