Friday, January 27, 2012

LARI MENGEJAR MIMPI

assalamualaikum..



aku akan lari sepantas angin untuk mengejar cita-citaku..

aku akan lari sekuat hati untuk menghabiskan lagi 2 sem dengan menatap bukubuku..

aku akan lari lagi 6bulan dengan mengabdikan diri di tempat latihan industri..

hanya itu fokus ku kini!
aku mahu berlari! aku tak mahu berhenti dan tunduk dengan perasaan lagi!

kau, aku akan tinggalkan dengan kenangan..
aku, aku akan hidup dengan kenangan..



aku tak kan berputus asa..
katakata itu janji..

aku akan berlari dan berlari dan terus berlari..
mengejar satu matlamat
mengejar mimpi itu...
Allah.. bantu aku..

Thursday, January 26, 2012

hari ini, esok dan nanti..





ALLAH + ALQURAN + HARAPAN..



_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Wednesday, January 25, 2012

TERIMA KASIH CIK ANON

assalamualaikum..


kepada cik anon, sy tahu kamu membaca..
terima kasih yang tak terhingga..
kata-kata saudari sangat membantu sy..

terima kasih sangat3..
tiada apa yang sy mampu balas hanya iringan doa buat kamu dan keluarga..
semoga kamu sekeluarga sentiasa dalam limpah rahmat kurniaan Allah..
terima kasih sangat2..

T_T

Tuesday, January 24, 2012

LELAKI CANTIK DAN PEREMPUAN YANG GAGAH

assalamualaikum..

pinjam katakata seseorang yang aku tidak tahu siapa penulisnya..
tapi isinya, amat berguna..
buat hati yang berduka lara..

dari page LELAKI SOLEH IDAMAN WANITA SOLEHAH

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani.

Lelaki yang cantik,adalah:-

1)Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2)Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3)Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun
4)Lelaki yang tenang dan lapang dada
5)Lelaki yang baik sangka
6)Lelaki yang tak pernah putus asa

Perempuan yang gagah,adalah:-

1)Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2)Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3)Perempuan yang tabah menangung kerinduan setelah ditinggalkan
4)Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.
Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman.

-M.O-
[maaf la, aku tak boley nak link la mukabuku ke sini..haish.. blogger.com mula berdengki..]

p/s:: aku sedang berusaha untuk memperkukuhkan imanku.. aku bukan aku yang dulu.. doaku, moga kesakitan ini membuat kamu juga kembali pada Allah yg satu..

BANTULAH MEREKA, SAUDARAKU YANG MAMPU... (T_T)

assalamualaikum...

sedang asyik melayan kesedihan, terbaca aku tentang kisah kesedihan mereka ini...
aku masih mampu senyum dengan keluargaku, sahabat-sahabatku dan ramai lagi yang sayang padaku..

ya Allah, aku bersyukur padamu..hidupku lengkap walaupun dugaan menjengah..
aku senang, walaupun kadangkala di landa musibah..

dan mereka ini susah..
bantulah mereka kepada sesiapa yang mampu..


[gambar seorang budak yang telah di kaburkan] - maaf aku tak dpt upload gambarnya, blogger.com buat hal nampaknya..


Umurnya 10 tahun. Beberapa bulan lalu, dia ditangkap bersama-sama abangnya yg berumur 12 tahun dan sEorang lagi kawan -mencuri meja sekolah. Meja tu bahagian tepinya diperkukuhkan dgn besi. Bahagian besi tulah yg dijual kepada pembeli besi buruk utk RM3.
Kenapa? Sebab nak beli beras.
“Kami lapar sgt,” kata mereka.
“Saya tak sampai hati nak hukum diorang bila dpt tangkap,” kata Ustazah Norazainah. Beliau telah mengajar di KAFA Integrasi Al-Insaniah sejak 2004. Malahan dia dan seorang guru lain yang bertanggungjawab menubuhkan sekolah itu di tgh2 kawasan PPRT (Projek Perumahan Rakyat Termiskin) Lembah Subang.
“Sekolah kami ni mmg selalu kena pecah masuk, barang2 dirosakkan dan dicuri. Mmg frust betul sbb kami kumpul duit utk kemudahan sekolah ni dgn titik peluh sendiri. Bila dpt tahu yg pelajar kami sendiri yg mencuri, mmg sedih. Bila tahu kenapa, Tuhan sajalah yg tahu perasaan ni.”
Dari nak dihukum akhirnya ditolong. Ustazah Zainah meminta Izam dan abangnya membawa beliau ke rumah mereka.
Runtun hatinya melihat keadaan tempat tinggal mereka. Izam punyai lima adik beradik. Mereka tinggal di sebuah unit flat yg keadaannya amat daif bersama2 bapa mereka, yg tiada di rumah ketika lawatan itu. Si bapa sibuk mencari rezeki di tepian Jalan Masjid India, menjual alat permainan.
Ibu mereka masih hidup, namun telah lama meninggalkan mereka. Tak sanggup menanggung keadaan hidup sedemikian, begitulah yg diceritakan kepada Ustazah Zainah.
Ketika beliau masuk, ternampak adik-beradik yg lain sedang duduk di atas lantai, sambil menjamah nasi kosong di dalam talam. Yg bongsu umurnya empat tahun. Badannya kelihatan lesu, lagaknya pasif, menurut Ustazah Zainah. Mungkin kerana terlalu lapar, mungkin kerana kurang nutrisi, mungkin kerana penyakit yg tidak kita ketahui.
Guru Besar sekolah, Ustazah Hawa, menceritakan pada saya tentang usaha mereka meminta kebenaran si bapa untuk menjaga dan membela nasib yg bongsu dan si kakak yang umurnya belasan tahun, namun tidak diizinkan. Mereka mati akal, tak tau mcm mana nak sampaikan pertolongan.
Izam dan abangnya tiada surat beranak. Jadi, tak dapat pergi sekolah kebangsaan. Kakaknya yang berusia 13 tahun dpt ke sekolah menengah, namun terpaksa juga menjaga yg bongsu ketika bapanya tiada di rumah. Tapi selalunya, Izam yg menjaga adik-adiknya ketika yang lain ke sekolah dan bapanya bekerja.
Pertama kali kami bertemu, Izam senyap dan sugul. Baju sekolahnya comot dan berdaki. Katanya dia memakai baju yg sama setiap hari. Baju itu dibasuh di hujung minggu.
Kami bersembang. Katanya, matapelajaran kegemarannya Jawi. Saya minta dia tuliskan namanya di atas sekeping kertas. Dia dapat menulis (dalam tulisan Rumi). Ini sebenarnya mengkagumkan kerana dia tak pernah ke sekolah.
Saya tanya apa yang dimakannya ketika sarapan pagi tadi.
Tak makan, jawabnya.
Sebelum ke KAFA?
Tak makan.
Saya terdiam, sambil memandang pinggan berisi goreng pisang di hadapan kami.
“Jadi.. ni baru Izam nak makan?”
Dia mengangguk.
Kata Izam, kadang-kadang dia tak lapar, sbb dah biasa.
Ya Allah. Saya tak dpt bayangkan apa yg dilalui anak ini setiap hari.
Saya tanya, Izam nak ke sekolah? Sekolah yg saya maksudkan ialah sekolah kebangsaan.
Wajah Izam serta-merta berubah. Ceria. Tersenyum. Senyuman yg penuh harapan.
Ustazah Zainah bertanyakan saya sama ada nak melawat rumah Izam. Saya setuju.
Sesampainya di sana, kami dapati bapanya tiada di rumah. Beliau di surau, menunaikan solat Asar berjemaah. Namun anak perempuannya telah diarah agar tidak membenarkan sesiapa masuk ke rumah, melainkan keluarga. Tapi, kalau saya nak masuk pun, mmg takda masalah. Tombol pintunya hilang. Yang ada hanyalah sehelai kain buruk yg digunakan utk menutup lubang tombol dan menyelak pintu.
Kami menghormati permintaan si bapa dan menunggu di luar. Bila beliau tiba, dia meminta maaf kerana tidak dpt membenarkan kami masuk.
“Saya buat begini bukanlah sebab saya sombong, tapi Cik kan dah tahu keadaan rumah saya, sgt daif. Saya malu nak bagi masuk. Bimbang boleh dijadikan fitnah,” katanya.
Beliau kurang selesa dgn kehadiran saya. Katanya sungguh pun mereka hidup dalam kemiskinan tegar, mereka bukannya pengemis. Beliau tak mahu media dtg ke rumah, merakamkan kedaifan hidup mereka dengan kamera video, menceritakan pada org ramai tentang kesedihan mereka. Beliau jengkel dengan mereka yang meratapi nasib di dalam TV, dengan air mata bercucuran, ditatap umum.
Saya berjanji tidak akan mengambil gambarnya dan tempat tinggalnya, atau mendedahkan identitinya di media. Namun saya tetap akan menceritakan kisah mereka, cuma bukan dgn cara yg tidak dikehendakinya. Saya di situ bukannya atas dasar mencari berita, tapi atas dasar kemanusiaan, kerana saya juga seorang ibu, punyai naluri kasih sayang pada anak2.
Saya dan Ustazah Zainah berusaha memujuknya membenarkan sekolah itu menjaga si bongsu dan anak perempuannya di siang hari, agar beliau mudah mencari rezeki atau mencari punca pendapatan yg lebih baik. Namun beliau kurang yakin dgn cadangan kami. Katanya, kalau dia ke kerja awal pagi, siapa yg akan menyiapkan anak2? Memasak utk mereka?
Cadangan Ustazah Zainah itu sebenarnya amatlah praktikal. Si bongsu akan dimasukkan ke program taska mereka pada waktu pagi, dan Ustazah sendiri akan menjaganya di sekolah selepas habis taska, sehinggalah si kakak atau bapa balik. Namun cadangan itu tetap ditolak.
Si bapa seolah2 gembira menerima kemiskinan ini sebagai taqdir yg akan merapatkan lagi hubungannya dengan Rasulullah s.a.w. Saya berkata kepadanya bahawa ramai para Sahabat alaihissalam yang juga kaya, dan mereka juga amat rapat dan dicintai Rasulullah s.a.w.
Sebelum kita menuduh beliau menggunakan agama sebagai alasan kemiskinannya, harus juga kita ingat yg beliau seorang lelaki. Ego lelaki itu cukup kuat utk membuatkan beliau menafikan kesempitan hidupnya.
Saya mmg kagum dgn dedikasinya menjaga anak2 setelah ditinggalkan isteri. Tidak mudah dilakukan, tidak ramai sanggup melakukan. Namun realitinya adalah budak2 itu tetap lapar, dan telah pun mencuri akibat kelaparan. Mereka perlukan pendidikan utk membebaskan diri dari cengkaman kemiskinan. Si bapa itu sendiri mengaku, Izam sering menyuarakan keinginannya utk ke sekolah, dan mengadu dirinya seperti diperlekehkan rakan2nya yg seronok ke sekolah ketika dia terperuk di rumah.
Kami menawarkan pertolongan mendapatkan surat beranak utk anak2 itu, tapi balasnya “Buat apa? Dia sudah darjah 3..tidak ketinggalankah dia?”
Tidak, kata kami. Kami terus memujuk. Saya kata anaknya bijak, sgt berminat belajar. Sebenarnya, ramai pelajar sekolah itu yg sememangnya bijak walaupun dikongkong kemiskinan dan kelaparan. Cuma, mereka tak berpeluang mendapat kehidupan lebih baik.
Bapa Izam berkata beliau malu anak2 nya ke sekolah KAFA itu tanpa membayar yuran, kerana beliau tak mampu. Ustazah Zainah kata takpa, asalkan mereka dtg.
“Takkanlah saya tak bagi budak2 ni dtg..ini ilmu akhirat. Tanggungjawab saya nak mendidik mereka, dtg sajalah, takpe,” rayunya.
Di sini saya nak terus terang mengatakan bahawa walaupun ibu kepada budak2 ni org Malaysia, bapanya ini kemungkinan warga Indonesia. Pelatnya sukar dilindung. Terdahulu, saya pernah ditegur seseorang yg tak puas hati saya menolong pelajar miskin, yg bukan semuanya dari org Malaysia. Saya rasa komen mcm ni tak perlu. Bukankah dia tetap manusia? Bukankah budak2 ni, tetap budak2? Mereka berhak mendapatkan hak asasi seperti makanan, tempat tinggal dan pendidikan. Dan kita semua sesama Islam. Yg membezakan antara kita, taqwa. Itu saja yg perlu kita ingat.
Guru2 di KAFA Al-Insaniah ni bukan saja telah melaksanakan tanggungjawab mereka malah lebih dari itu. JAIS hanya mampu membayar guru2 ini bagi satu sesi pengajaran, sedangkan ada guru, spt Ustazah Zainah, yg mengajar dua sesi. Ada guru yg langsung tak dpt dibayar.
JAIS mengharapkan perbelanjaan sekolah dpt ditampung oleh yuran sekolah. Ya, secara teorinya takda masalah, kerana kebanyakan sekolah KAFA di Lembang Klang ni lokasinya di kawasan perumahan mereka yg berpendapatan sederhana atau agak berada. Jadi ramai yg mampu yuran RM20 sebulan.
Namun KAFA Al-Insaniah dibina di tgh2 kawasan PPRT. Kebanyakan keluarga yg tinggal di sini masing2 penerima zakat. Hampir separuh kanak2 yg ke sekolah itu juga dari keluarga penerima zakat, jadi tau2 sajalah tahap keperitan hidup mereka.
“Bagaimanalah kami sampai hati nak mintak budak2 ni yuran sekolah?” kata Ustazah Hawa. “Masa mula2 tu, kerana ramai yg tak bayar, kami mintak, tulis surat kat ibubapa. Lepastu, ramai yg tak dtg sekolah. Kami ingat takpalah, mari balik, tak payah bayar, asalkan dpt teruskan belajar.”
Guru2 ini sanggup menerima potongan gaji semata2 agar sekolah ini terus beroperasi. Gaji mereka kira2 RM1,200. Itu pun baru2 ini dinaikkan kerajaan. Sebelum ini, RM1,000 ke bawah. Lagi menambahkan asam ke luka, baru2 ini sekolah itu dipecah masuk. Habis yuran, komputer dgn data pelajar dan wang sumbangan dari jualan amal disapu. Dapur kantin juga dipecah masuk dan makanan dicuri. Penutup longkang dan pelbagai lagi barangan besi dan logam dicuri, membahayakan anak2 yg bermain di waktu rehat. Pagar dipotong, siling dipecahkan, memudahkan lagi pencuri keluar masuk. Guru2 ini mati kutu bagaimana nak terus beroperasi bila berhadapan dgn cabaran sebegini besar.
Setiap ringgit yg disumbang ke KAFA Integrasi Al-Insaniah dapat megenyangkan seorang pelajar, menggalakkan mereka ke sekolah, membantu mereka merubah kehidupan. Setiap ringgit membawa bersamanya harapan, membasmi kemiskinan, menggalakkan org lain beramal.
Tiada sumbangan yg terlalu kecil. Setiap sumbangan adalah amal baik yg berterusan faedah dan pahalanya.
Aishah r.a. berkata Rasulullah s.a.w bersabda: “Amalan yang paling disukai Rasulullah SAW ialah yang kekal (istiqamah) sekalipun sedikit.” (Bukhari, Muslim)
------------------------
Sumbangan boleh dimasukkan ke akaun berikut:
Maybank
MBB account - 164388710655
(SAKINA BINTI HAJI MOHAMED).
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan email sakina_amx@yahoo.com.

RHB
Account number 1-12479-00092090
(TENGKU ELISA BUSTAMAN BT TENGKU MOHD ALI)
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan elisa_taufik@yahoo.com.

Sumbangan terus kepada:
Bank Islam SAR AL-INSANIAH
Acc no: 12047010031372
Atau hubungi
Guru Besar Ustazah Siti Hawa 0139180191
Ustazah Norazainah 0173217971

La Tahzan

HANYA SOAL HATI SAJA..

assalamualaikum..


damn! demam pulok!! haishhh..
kuat dalam, tak kuat luar pulak..aduiii..dugaan betul..

wajah mampu tersenyum..
tapi hati didalam tetap mambina bata2 untuk membentuk senyuman..(plaster merata tempat rupanya..)

menulis nie kelegaan bukan?
kepada yang tak suka, maafkan hamba..
kepada yang mcam suka tp kadang2 tak suka jugak.. punnnn maafkan hamba..
sehari dua nie mungkin hanya bercerita soal hati yang sedang belajar untuk menerima kehilangan..

sies punya entry, iAllah nanti.. kalo ade pandangan yang boleh di kongsikan..

Monday, January 23, 2012

hahahahahahahhahahhahaahaa

assalamualaikum..........

HAHAHHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAA....

mood::gila!

BIAR MATI DARI HILANG

aku tak suka hilang apa yang aku sayang
aku kan menagis dan sentiasa kenang apa yang aku paling sayang
tak mudah aku mengantikan apa sahaja yang aku sayang
kerana aku manusia konservatif yang tidak sukakan perubahan
jangan berkata apa tentang hilang
sebab aku akan usahakan sekuatkuatnya untuk tidak kehilangan..


situasi:: hampir hilang terus..Allah, berikan aku kekuatan untuk bertahan

MAAF..

saya pergi dulu ye wak...

Sunday, January 22, 2012

BILA APE YANG DI KATA TAK SAMA DENGAN APA YANG ADA DIHATI SEBENARNYA..

assalamualaikum...


panjangkan tajuk hari ini..

mungkin tak ramai pun yang membaca blog buruk nie..
tapi kalau ada yang terbaca, terima kasih tak terhingga..

blog nie hanya untuk luahan rasa peribadi..
akan mesti ada katakata yang kalian para pembaca tak boleh terima,
mungkin sedikit melampau dan kononnya berpurapura,
tapi ketahuilah bahawa ianya dari hati..

ceq sentiasa ingin hidup dalam keadaan rasa yang sangat bahagia..
keinginan insan di dunia bukan?
mungkin penyakit suka membaca novel membuatkan kadang2 terbawabawa di alam nyata..
kadangkadang berharap kesakitan akan dibalas dengan kebahgiaan yang melampaulampau..
(pengemar novel pasti memahaminya bukan?)

dan hari ini, ceq telah katakan sesuatu.. sesuatu yang ceq tak maksudkan..
dengan harapan berharap akan ada sinar terang selepasnya..
tapi ceq silap percaturan..
rupanya ceq akan hanya rasa mendung dan hujan yang tak berkesudahan..

kalau anda di tempat ceq apa rasa anda?
menyesal?
atau rasa sangat bodoh?

kenapa perlu berkata sesuatu yang bukan kehendak hati?
kenapa mahu menguji?

di sini salah ceq hari ini..
ada hati di bawa lari..

tak mengapalah, pekara sudah pun terjadi..
ceq akan menunggu sinarannya..

jika ada.. pasti akan tetap bersinar.. Allah sayangkan umatnya yang sabar bukan?

DIAM TANDA SETUJU KAN?

assalamualaikum..

nukilan :: misspatahati @ mihat


dia diam..
dia sunyi..
maksudnya, dia setuju bukan?

hurm..
have to face it with strong mind and heart..

telajak kata tak mampu nak berpatah semula kan?

hadapi dengan senyuman
senyuman yang ada tangisan..




p/s:: thousand years..cristina perry

Saturday, January 21, 2012

KERANA MENULIS

assalamualaikum..


erm..blog problem.. while using chrome, tak ley upload pic la..

so layan perkataan perkataan nie tanpa pic lah yer..


nukilan :: misspatahati @ mihat


aku menulis kerana kecewa
aku menulis kerana hampa
aku menulis kerana sedih
aku menulis kerana tak ingin menangis

aku menulis kerana gembira
aku menulis kerana bahagia
aku menulis kerana ceria
aku menulis kerana cinta

menulis itu luahan rasa
apa jua yang ada diminda
persepsi manusia tidak pernah sama
maka ada ketika bunyinya menjentik rasa

ada ketika bukan cerita kita
tapi cerita dia dia dan dia
dan aku menulis dari hati untuk mereka

aku lega kini kerana tinta masih menari
aku lega kini kerana jejari masih berlari
membuka cerita dihati
buat menghilang segala gundah dihati..

AKU PEJAM MATA

assalamualaikum..


nukilan:: misspatahati@mihat


aku pejam mata
teringat satu kisah
dia dan aku bermula

aku pejam mata
mengadap Allah
dia juga sama
di tempat yang berbeza

aku pejam mata
berdoa dan terus berdoa
agar cinta ini dibawa ke syurga
menjadi halal di dunia
menjadi bidadari peneman disana

aku pejam mata lagi
berharap masa berhenti
kerana mahukan rasa tetap sama
sehingga tibanya waktu itu
cincin tersarung di jari



Friday, January 20, 2012

TENTANG RASA..

assalamualaikum..

senyuman di luar tak sama dengan rasa di dalam..







mood:: biar bintang malam menjadi saksi bertapa kenangan terkesan di hati lalu menutup kecerahan sinaran bulan...

Monday, January 9, 2012

VIDEO SEDAP NIH ~~~ perghhhhh ~~~

assalamualaikum...


pening la kepala time2 exam month nie ha..(zaman sekolah dulu, exam week je kut..) huhu..
so dalam keserabutan otak nie,
meh nak share ape yg boleh di buat untuk tenangkan hati sambil ringanringankan kepala nie ha...
(nie ape yg ceq buat la.. saje jer nak share ngan andaanda semua..)
layan oo~~

andaanda semua boleh layan videovideo nie..


Ustaz Don Daniyal
-slang bahasa = bahasa utara..
-suara die merdu sangat.. memang syahdu sangat kalo dengar die bace Al-Quran..
-cara die menyampaikan nasihat dan ceramah die, memang padat ah.. terang! jelas! dan nyata!..

- video d bawah nie tentang ANAK ASSET KE SYURGA ATAU KE NERAKA?? ..(sangat mendalam nasihat yang di sampaikan.. harapnya kita mampu untuk jadi seorang anak yang lebih baik untuk kedua ibu bapa kita selepas ini..)


video

ape perasaan anda??
moga ada perubahan dalam diri kita semua..


nie lagi seorang ustaz yang best untuk di layan..


Ustaz Azhar Idrus


- slang bahasa = bahasa terengganu plop..
- setiap perkataan penuh nasihat dan ilmu dalam masa yang sama wat kita tak kering gusi..sedap giler..
- cara dia untuk menarik orangorang muda tuk dengar ceramah ilmu dia, sangatlah berkesan..bukti?? lebih 70 000 org lebih manusia yang membanjiri Dataran Shah Alam pada malam tahun baru 2012 barubaru nie termasukkan orangorang muda ha...ramai kuttt...

jom layan video KEMPEN ANTI ZINA AMBANG TAHUN BARU 2012 nie plak..
sori la tak ley nak upload plop..
tgok kat youtube jelah ea.. click kat tajuk video atas nie ea..


dah tengok?
amacam? penat gelak? bestkan? ilmu d sampaikan dengan menarik.. tak la buhsan...


jika dulu ustaz nie kata,
dia hidup dalam kegelapan namun mampu mncari sinarNya sekarang..
maka,
harap diriku jua begitu..
harap zaman kejahilan pantas berlalu untuk memberi ruang kepada sinarMu menerangi hidupku..
InsyaAllah..



inilah saja perkongsian pada kali ini..
dalam mencari sesuatu yang mampu wat otak kita relex sket dalam waktu kita berhempas pulas menghafal formula n theory yang berjelajela tuk exam nie..
jom kita beri sikit makanan pada roh kita yang dah kering nie ha..

:)

SELAMAT MENEMPUH PEPERIKSAAN !!
dan
SELAMAT SEGALAGALANYA.. :)



Thursday, January 5, 2012

GROW APART

assalamualaikum..

=)



tentang masa. tentang tempoh. tentang jarak. tentang kisah. tentang kita
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...