Friday, June 10, 2011

MUNTAH KUAR PAKU DAN KACA!



assalamualaikum..

lepas bermaen2 air d TITi HAYUN (sape tak thu, click SINI)..
bukak je tibi ade al-kuliyah.. tajuk arini racun halus...
ape itu racun halus?? kata ustaz jmputan arini(lupe plak nama ustaz nie.. hee..) racun halus tu adalah SANTAU!!

seriau giler bila dengar tajuk nie.. kenapa rase camtu?? sebab ceq penah tengok depan mate sendiri macam mane truk nya bila orang kena santau nie..
sengsaranya hanya tuhan je yang tahu..

waktu tu baru darjah 4 or 5..
time tuh bila tanya mama, bapak sakit apa? mama jawab "kene santau.."
tapi kecik lagi kan.. so mane la hirau sangat..

tp bila nampak seksaannya di depan mata, memang mangalir air mata mengigatkan..
bapak kena santau angin..
bila muntah kuar segala benda kotor n tajam..
PAKU,MIANG BULUH,KACA,DARAH HITAM..n macam2 lagilah..(macam yg kowang slalu dengar tuh).. tp kowang dengar je kan?
tp ini belaku depan mata sendiri..
YA ALLAH.. sampai ati manusia kan.. tak B E R P E R I K E M A N U S I A A N!



bayangkanlah benda2 ini tertanam dalam diri anda! sakitnya hanya tuhan yang tahu..

sape yang buat? biarlah rahsia.. tp dia adalah orang yang paling di percayai oleh kami sekeluarga.. pernah bersusah payah bersama..
kenapa sanggup dia lakukan:: kerna kehidupan kami yang agak senang pada waktu tu menjadi punca ke'jeles'an dia..
mana ceq tau semua nie??.. bila da besar sikit, mula la tanye itu ini kat mama.. mama cerite segala-galanya..
hampir 2tahun bapak tak dapat kerja, habis segala simpanan semua dgunakan untuk berubat..
hampir mati bapak time tuh angkara iblis laknatullah..

tp alhamdulillah.. setelah berberapa bulan menjalani rawatan tradisional,bapak berjaya sembuh sepenuhnya..

kalo nak citer sal sihir menyihir nie, keluarga sebelah bapak, ada saja yang tak berpuas hati. tak kira sama ada orang yang sihirkan ataupun setan tuh yang datang sendiri..
kalo yg datang sendiri tuh, sebab badan lemah semagat la tuh..(orang yg penakut tak semestinya lemah..)
kalo setan dari siam yg datang, bercakap siamlah..(tak tipu!.. mak sedara sendiri yg kena!)
ada jugak yg mampersendakan bacaan kita..siap mengajuk2 lagi kalo baca al-fatihah..(cam movie santau tuh.. camtu la die mengajuk..)..nie pun pengalaman depan mata.. mak sedara jugak kena..

bila tengok bapak, pakcik2 n makcik2 berubat.. mmg cuak gila.. sies tak tipu..
pucat muka! tapi itulah dugaan..

Allah memberi dugaan pada hamba-hambanya yang Dia sayang.. ayat inilah yang terus dan terus memberi ransangan buat kami sekeluarga untuk terus bertahan..

sbb tu sekarang..tok, mama, bapak n bapak2 n mak2 sedara selalu berpesan..
janganlah terlalu percayakan orang, n jangan cari musuh.. berbaik-baik dengan orang.. n jangan sengaja buat orang cemburu.. jaga diri baik2.. n macam2 lagilah..

n yg paling kena selalu ingat, solat jangan tinggal, amalkan 3 qul dan banyakkan baca ayat kursi.. tak cukup dengan baca ketika solat 5 waktu tu ja, tapi extra(lagi bgus!)..

tibe2 tacing plak kan?..
hm..

manusia berbeza.. rambut sama hitam tapi hati laen2..
sampai hati buat jahat kat orang lain..

tp yang baik, di balas baik..
yg jahat, tetap Allah akan balas..
on da spot,Allah balas (rasalah sengsara di dunia nie!) ataupun, pembalasannya d akhirat kelak..tunggu dan lihat..



p/s:: mintak dijauhkan daripada segala benda2 yang tak elok nie..aminnnn..

13 comments:

MyMye MyMya said...

itu la namanya manusia...rambut sma hitam...tapi hati len2...knx3...

MyMye MyMya said...
This comment has been removed by the author.
Famili Ceria said...

sama2 la kita amalkan ayat2 pendinding diri,selalu membaca alquran dan berzikir untuk menghalang gangguan syaitan dan iblis laknatullah ...

Izzat Nazmi Saiful Bahri said...

minta dijauhkan la dari semua tu...

Ly_Tulip said...

arwah mak kawan sy pon penah kne gak...santau angin..kena kt perak kot...x sure...terok gak la.. x lalu makan sume...

Arap mende2 ni sume di jaoh kan la dari kita sume.. Amin~

farahin nasir said...

bila da kne santau nie memang teruk..
mintak sangat la d jauhkan dari semue bende nie..

pena said...

yup.. hati org lain kita tak tahu..

bahaya benda2x macam ni.. harap dijauhkan la..

munirah said...

moge allah jauhkan benda tak elok..dugaan besar tu... manusia kalau dah dengki mmg tak kisah dah dosa pahala..huhu

aizamia3 said...

itulah manusia.. tak pernah puas dan bersyukur dengan apa yang ada..

Amni said...

kita ada pengalaman yg sama. Tapi tak semua org percya. Ayah sy meninggal sebab kena buatan orang. Dan dibuat org yg memang kenal rapat. Sampai saat akhir ayah, dia pesan, 'jangan terlalu baik dan jangan terlalu percya kat orang' gila sedih. Esok genap 11 tahun ayah pergi. Hu..

Pak Syahot said...

ble hati dh brjye dihasut oleh iblis laknatullah..gtulah jadinye...hasad dengki mula ade....tak pernah brsyukur dgn ape yg ade utk dri...

kokser kokdam said...

smoga kamoo sekeluarga n kita smua sentiasa di lindungi ALLAH d dunia n akhirat

mel haslina amir said...

itulah manusia,zaman dh moden pn ramai yg mash guna ilmu hitam utk kenakan org lain...mcm org kata,,bla zaman makin moden,,hantu setan pn makin canggih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...