Thursday, June 23, 2011

GEMOK KER?? jom berdiet cara RASULLULAH S.A.W :)

assalamualaikum..

bile cakap sal diet nie.. sumer org pun nak kurus kan(bg yg bdan besor cam ceq nie ha..) tapi kalo dah kurus tuh, mesti nak besor.. kan3?
pendapat peribadilah nie yer..
berdiet nie bukan bermakna tak makan, tapi makan dengan care yang betul dan sihat..kalo trun berat secara mendadak pun, takde nyer nak kekal lame.. jap lg naek balik lah tu bile makan smula.. so diet yang melampau nie tak sesuai keh..
kurus kejap jer, tapi pemyakit yg dapat kang..(mintak di jauhkan..)

care yg lebih baek ialah dipanggil diet cara islam.. bukan sahaje dpt menjage badan tapi boleh jugak mencegah penyakit..(iAllah..)

1. Jangan makan SUSU + DAGING

2. Jangan makan DAGING + IKAN

3. Jangan makan IKAN + SUSU

4. Jangan makan AYAM + SUSU

5. Jangan makan IKAN + TELUR

6. Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

7. Jangan makan SUSU + CUKA

8. Jangan makan BUAH + SUSU

9. MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.

10. TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

11. JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SIAPE YG TINGGAL
MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM
BADAN AKAN BERGANDA.

12. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan
makanan laut.

13. Mandi Pagi sebelum subuh atau sekurang kurangnya sejam sebelum matahari
naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul.

14. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah
menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme
banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam
air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak
hadam)


sekadar berkongsi ilmu bersama-sama rakan2..
jom mencuba!



p/s::utk pengetahuan ini jugak diet Rasullulah..Baginda tak pernah sakit perut semasa hayatnya kerana bijak dalam menjaga pemakanan..

5 comments:

Kaa Dabri said...

yep yep. info yg best. pernah baca b4 this kat dlm buku ape nth. tp good kn kite kongsi benda mcm ni =)

farahin nasir said...

tu la yg best nyer berbelog nie.. mcm2 ley kongsi.. ;)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

makaseh berkongsi

=)

aizamia3 said...

info yang baik.. tapi yang jangan itulah kita buat.. alasan - sedap.. ;)

Подтверждаю said...

as salam..thanks
up info
agama Islam..banyak panduannya

=)


OK2. pakcik baru buat entri baru~
cuma konpius je..apa kata farahin lagi sekali~

Buruk Baik Ada Misai Janggut Jambang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...