Sunday, July 17, 2011

SALAM NIFSU SYAABAN

assalamualaikum..

salam nifsu syaaban buat semue blogger.. :)


mungkin ramai yg dah wat entri tentang malam nifsu syaaban n kelebihan bulan syaaban nie.. makanya, diri nie pun rase nak join la jugak rase terpanggil la sekali kan..sekadar mengingatkan diri tentang kelebihan n sebagai santapan rohani diri sendiri..

Nabi saw bersabda : “Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah dan berbuat ketaatan kepada-Nya serta menahan diri dari segala perbuatan maksiat, maka Allah swt mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam satu tahun itu dari segala macam bencana dan dari macam-macam penyakit.”

setahun tuh... dengan kuase Allah, iAllah semue tu boley belaku..kun fa ya kun.. ape yg Allah katakan, itulah yg akan terjadi..
semue pun kalo boley takmo bencana berlaku kan pada diri sendiri kan? sebab masalah itu memerlukan ketahanan mental n fizikal yg maha tinggi..
tp Allah dah katakan, segala kesakitan, kepayahan yg diberikan adalah berdasarkan kemampuan untuk menanganinyer sendiri.. tapi ape2 pun, rujuklah kepada Allah..Dia yg akan memberi jalan.. so! sentiase dekat pada Allah yer... :)

Diriwayatkan, bahawa Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berpuasa tiga dari permulaan Syaaban dan tiga hari di pertengahan Syaaban dan tiga hari di akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya, pahala seperti pahala 70 Nabi, dan seperti orang-orang yang beribadah kepada Allah swt selama 70 tahun dan apabila dia mati di tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid.”

hah? puase ke tak arini? kepada yg puase, selamat berpuase yer.. berpuase itu best kan? lagi2 kalo satu umah sumer join same2 puase.. lagi enjoy..
tapi syafaatnyer thu ker?? da bace kan kat atas nie..so mesti da thu..besar kan hadiah Allah kepada hambanya pada bulan nie..so plz amek peluang yg ade.. perbanyakkan amalan dalam bulan nie, tak semestinya Ramadan jer yg perlu kita bnyakkan amalan ha... sume bulan pun ada kelebihannyer okey.. tapi bila Allah gandakan, itu bonus.. kan??



jadilh manusia yg baek.. ceq pun bukanlah sempurna mana, n baik mane punn.. bersepah dengan dosa dunia.. tapi ceq nak belajar untuk jadi lebih baek..lagi2 bila masa dunia makin meningkat n usia makin bertambah2 nie ha..
smuge niat nie sentiase ade, n trus ada dlm diri..iAllah..



p/s:: SELAMAT BERBUKA NNTI.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...