Thursday, July 28, 2011

syarat perlu ada pada seorang gadis untuk DILAMAR


assalamualaikum...

ade jejaka2 yang tengah carik calon ker kat luar tuh.. meh tengok sket ape yang perlu ada pada seorg gadis yang boley masuk list.. cekidauuutt!


1. MEMPUNYAI RASA CINTA

tentu sekali perlu ada rasa cinta supaya kelak, cintanya dan kasihnya hanya tertumpah pada si suami.. dpt mengikut apa yg suami mahukan n dapat berinteraksi dengan baik.. memberi rasa tenteram dan aman kepada suaminya..dan cinta itu adalah segala2nya kan..


2. MAHU MEMBERIKAN KETURUNAN YANG BANYAK

realitinya zaman sekarang nie, girl2 yg ade sume kalo bleh nak kurang anak ha.. ley la mantain badan yang selim melim tuh.. tapi sunah Rasulullah untuk seorang lelaki menikahi seorang wanita yang banyak memberikan keturunan..sesungguhnya dapat merasa bangga dengan banyaknya jmlah keturunan d hari kiamat kelak..p/s:: nak anak banyak3... :)



3. STILL VIRGIN N YOUNG

kitab Shahihain dan juga kiab-kitab lainnya dari hadits Jabir, bahwa Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam pernah bertanya kepadanya,

Apakah kamu menikahi seorang gadis atau janda? dia menjawab,”Seorang janda.”Lalu beliau bersabda, Mengapa kamu tidak menikahi seorang gadis yang kamu dapat bercumbu dengannya dan ia pun dapat mencumbuimu? . Karena seorang gadis akan mengantarkan pada tujian pernikahan. Selain itu seorang gadis juga akan lebih menyenangkan dan membahagiakan, lebih menarik untuk dinikmati akan berperilaku lebih menyenangkan, lebih indah dan lebih menarik untuk dipandang, lebih lembut untuk disentuh dan lebih mudah bagi suaminya untuk membentuk dan membimbing akhlaknya.

Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam sendiri telah bersabda, Hendaklah kalian menikahi wanita-wanita muda, karena mereka mempunyai mulut yang lebih segar, mempunyai rahim yang lebih subur dan mempunyai cumbuan yang lebih menghangatkan. Demikian hadits yang diriwayatkan asy-Syirazi, dari Basyrah bin Ashim dari ayah nya, dari kakeknya. Dalam kitab Shahih al_Jami’ ash_Shaghir, al-Albani mengatakan, “Hadits ini shahih.” - copy n paste jer trus... sila bace.. errr.. tak thu nak comment gane..



4. ELAKKAN DARI KELUARGA TERDEKAT


ingat lagi, dulu cikgu kat sekolah ade cakap.. kalo kawen ngan family2 jugak, nnti keturunan tak bekambang.. pi mai pi mai tang tuuu jugak.. so kita cari org jauh sket ea.. hehehe..:) and ade jugak yg kate, anak nnti tak pintar sangat.. yeker?? ermm..



5. TAAT AGAMA DAN BERAKHLAK MULIA


biase la tu kan.. semue pun nak carik yang macam nie wat bini ha.. mesti melihat pada peribadinya dan agamanya..bak kata mama.. "kalo solat lima waktu pun duk lompang lompong, jangan dok pikiaq la pasal nak kawen lagi." . dan fikir sndirila kan, kalo sembahyang yang Allah suh dan wajibkan tu pun duk tak mau buat, inikan plak nak ikut cakap suami ha.. payah la nak terdidik ha..perghhh.. makan dalam nie weiii..



6. YANG CANTIK


part nie sensitip sket..tapi cantik ini subjektif cam Mat Lutfi duk kata kat dalam Utube tu la.. maksd cantik di sini adalah, di mata si lelaki tuh sendiri.. kalo dia lihat perempuan nie sudah cukup cantik bagi dia. tentu sekali perempuan itu yang terbaik.. mean, nnti takde la pandang pmpuan nie tepikat, pmpuan nu pun tepikat.. dah ade bini cantik kannnnn.... :)





entri nie d buat dalam mood untuk menjadi lebih baek untuk bakal suamiku nanti.. semuga dia tak kan pernah menyesal melamar diriku kelak.. :)


sumber dari FACEBOOK..

1 comment:

aizamia3 said...

pasangan yang baik pasti untuk yang baik dan begitulah sebaliknya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...