Thursday, November 3, 2011

EH, KITA BUKAN BUDAKBUDAK LAGI KAN?.. HMMmm

Assalamualaikum..

(entry yg buhsan bagi yang tak bekenaan..)

dah lame rasenyer tak betulbetul menulis belog haa..
sebelumsebelum nie, nukilan suara hati je an..
tibe2 terdetik d dasar hati untuk menulis something...

cerita tentang orang dewasa..(aiceh! dewasa la sangat kann..)

gaduh tu lumrah!
tak gaduh, tak sah! bukan kehidupan yang benarbenar kehidupan..(pndangan peribadi sahajee..)
tapi ketika maaf dihulurkan, dan hanya jelingan yang diterima.. kadangkadang jeling pun tak sudi.. itu SANGAT BUDAKBUDAK!

kalo benar berfikir bahawa diri tu dah dewasa, masa di ambil untuk tenangkan diri n kemudian penyelesaian di cari bersama..


Rasullullah SAW bersabda :

"Tidak halal seorang muslim bermusuhan (bertengkar) dengan sesama muslim lebih dari 3 malam, maka sesiapa yang bermusuhan lebih dari tiga malam, ia mati, maka ia masuk neraka"

(Hadis Riwayat Abu Dawud dan nasa'i)

Nabi SAW bersabda:

"Tidal halal bagi seorang muslim memusuhi sesama muslim lebih dari 3 hari, kerana kedua orang yang saling bermusuhan itu beerti keduanya telah berpaling daripada hak selama bermusuhan. Dan yang lebih dahulu berdamai beerti tertebus dosanya dan jika ia memberi salam tetapi tidak dijawab salamnya, maka akan dijawab oleh malaikat, sedang yang tidak menjawab diliputi oleh syaitan. Dan jika keduanya mati sedang dalam permusuhan itu maka keduanya tidak dapat masuk syurga selamanya"

(Hadis Riwayat Ahmad dan Thabrani)

Rasulullah SAW bersabda:

"Amal perbuatan hamba dinaikkan pada tiap isnin dan Khamis, maka Allah mengampunkan pada hari itu tiap orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu apapun, kecuali orang yang masih bersengketa antara dia dan saudaranya, maka diperintahkan kepada malaikat: 'Biarkanlah mereka berdua ini sehingga keduanya berdamai' "

okeyy..... (kita bagi peluang lagi..)
kalo kate memerlukan masa yang lama,
fine..
tapi kita tak kan boley lari dari masalah tuh selamalamanya..
mesti cari penyelesaian n memberi penjelasan..

mungkin bagi sesetengah org, tak payah kawan langsunglah!
itu jalan terbaek n termudah..
tapi
ketahuilah yang kowang tak kan mampu hidup dengan rase yg tenang..

jujur lah..
nie post tuk someone yg dah terluka hatinya mungkin..
sampai tak mampu lagi nak menyahut sekalipun d panggil..

" saya tak sempurna.. sejak kita start kawan sampai sekarang.. sy tak pernah sempurna..dan kamu pun tahu tentang ketidak sempurnaan sy..n semua pun tahu...

mungkin kita terpaksa berubah mengikut masa, tapi perubahan itu biarlah perubahan yang terbaek untuk kedua-duanya..

buanglah ego kamu, fikirkan yang sepatutnya..

saya, sahabat kamu.. sentiasa menerima kamu walau apa pun yang berlaku..

saya sahabat kamu.. sentiasa meminta maaf atas apa pun kesalahan yang berlaku..

saya sahabat kamu.. sentiasa mendoakan yang terbaek untuk kamu..

seperti mana sy.. sy berharap kamu juga akan mendoakan sy sebegitu..

jadilah kawan seperti biasa..
jadilah sahabat susah dan senang bersama..

kerna kita pernah bersahabat n tetap bersahabat dunia dan akhirat...

:''(

:''(

1 comment:

massiz said...

=)...emm,bia mase tentu kan segalanya...mybe dia perlukan mase,care pnerimaan sesowg xsame cm kite kan..doa2 la slalu untu kbaikan bersama..xkan ptus tali persahabatan..juz need a time...everything happen have a reason...^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...