Saturday, December 17, 2011

HILANGKAN JIWA KACAU!!

assalamualaikum..


jiwa kacau??!!

what to do??..
lagilagi time dekatdekat nak final nie.. haishh!..(yg tak final pun boley bace jugak.. takde masalah..:)

1. BERSERAH


mean bukan bodohbodoh jer nak beserah gitu ha.. fikir ape yang telah d usahakan.. tapi kalau tetap berserabut, move on jer! jangan fikir lebiblebih.. nanti duk menagis jer lebih.. huishh...


2. CALL YOUR PARENT

untungla kalau dapat parent yang cukup memahami... yang kita boleh cerita ape perasaan kita macam citer kat membermember..(alhamdulillah..mama n bapak sangat membantu)..
luahkan ape yang terbuku tuh..mintak pandangan mereka(dieorg lagi awal makan garam dari kita kan..)

3. MOTIVASI DIRI SENDIRI


bukan senang nak motivasi diri nie, tapi itulah yang perlu di lakukan.. tell your self, yang diri anda mampu hadapinya.. kekuatan diri berpusat dari dalam diri.. setiap manusia tak sempurna, kesilapan adalah lumrah..kalau dah bersalah, akuinya dan minta kemaafan.. if dosent work, tak pelah.. nak buat macam mane.. sekurangkurangnya kamu dah mengakuinya..dat da best way to be brave n learn to tabah..

4. SIBUKKAN DIRI


kalau dah dekat exam tuh, memang lah perlu sibukkan diri dengan buku.. go to pantai n baling batu (sangat bekesan kan BALQIS n KEMEY kan?..) kemudian just sibukkan diri dengan buku, assngment, bersukan dengan kawan2 tersayang, lepaklepak dan enjoy da life..kesimpulannya buat la ape yang dipanggil SIBUKKAN DIRI..

5. SOLAT, DOA dan AL-QURAN


kepada muslim, inilah yang paling utama, kalau call parent yang jauh nunnn pun, mesti dieorg akan pesan banyakkan doa, solat n baca Al-Quran..disinilah punca ketenangan.. kalau aktiviti lain hanya boleh hilangkan rasa kehilangan tuh sekejap jer.. tapi doa, Al-Quran dan solat akan memberikan kita ketenangan abadi.. musibah dan kesakitan yang diberikan sebenarnya adalah peluang yang Dia berikan untuk mendekatkan kita dengan Dia.. untuk kita sentiasa ingatkan Dia.. agar tak lalai dan alpa dengan dunia..wallahualam.. :)


so kesimpulannya::

kesakitan ini Dia yang beri..
kekusutan ini Dia juga yang berikan..
maka, jadilah insan yang dia kasihi..
ambil peluang untuk jadi manusia yang lebih baik..
ambil peluang untuk muhasabah diri..

belajar untuk lebih kuat..
belajar untuk menerima sesuatu yang bukan takdir kita..
dan belajar untuk lebih sayangkan diri sendiri...

2 comments:

man said...

setiap insan pasti melalui ujian hidup..

massiz said...

InsyAllah akak..suke nie ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...